Fra gresk urteapotek til internasjonal hudpleiefavoritt
Når man har kartlagt hele floraen i Hellas for potensielle hudpleieingredienser får man et ganske unikt og spennende sortiment. Korres beskriver sin merkevare slik: der forskning møter gresk tradisjon. Med bakgrunnen grunnlegger Giorgios Korres hadde, er det kanskje ikke så tilfeldig. Vi tok en prat med han og Head of NPD, Giota Darachani om merkevarens historie, filosofi og bestselgere.
Giorgio Korres, grunnleggeren av Korres, vokste opp med å eksperimentere med ingredienser i sitt mors apotek som liten. Derfra gikk veien innom farmasi-studier ved universitetet i Athen, før han overtok sin mors urteapotek og satte opp et laboratorium for homøopatisk produksjon (homøopati er en alternativ behandlingsform om primært baserer seg på ideene om at likt helbreder likt og at den minste dose er den beste, kilde: SML). I 1996 ble det første produkter under merkevaren Korres lansert: Korres Wild Rose 24-hour Moisturising & Brightening Cream.
Lena Philippou Korres, kona til Giorgio Korres er også grunnlegger og har vært med merkevaren siden starten. Hun er nå leder for R&D (Research & Development) i Korres i tillegg til at hun jobber som forsker for merket.
Produktene er inspirert av grunnleggernes lidenskap for Hellas, natur, vitenskap, farmasi og design og de klassifiserer selv produktene som det beste av det beste innen «naturlig» hudpleie. Ifølge Giorgio Korres har merkevaren vært forkjempere for en bærekraftig tilnærming til hudpleie lenge før «grønn skjønnhet», «clean beauty» eller miljøfokus ble viktig.
– Vi jobber i en full sirkel; fra frø til hud og tilbake. Vi er forpliktet til å ta fullt ansvar i alt vi gjør. Fra frøene og jordkvaliteten til den organiske dyrkingsprosessen og støtte til de lokale, økologiske bøndene. Til å designe bærekraftige emballasjeløsninger og omdanne tomme forpakninger til flotte, resirkulerte gjenstander. Derfor har vi laget seks karakteristiske laboratorier, hvor vi forsker og søker å forbedre alle prosesser og faser et produkt er igjennom. Dette inkludersr: Soil Lab, Extraction Lab, Molecular Lab, Formulation Lab, Design Lab og Recycle Lab. Målet vårt er å tilby gjennomtenkte produkter som får forbrukerne til å smile, sier Giorgio Korres.
En pionér innen “biotika”
En av Korres mest kjente produktserier «Greek Yoghurt», er en hyllest til triksene de fleste greske barn lærte av sine Yia Yia’s (bestemødre): yoghurt fra kjøleskapet for å roe ned solbrent hud.
Korres lot seg inspirere av dette og er sannsynligvis en av de første merkene som virkelig begynte å undersøke effekten «biotika» har på normalfloraen. Normalfloraen er unik fra person til person og består av mikroorganismer som lever i og på huden vår. Denne normalfloraen beskytter oss mot infeksjon og sykdom ved at mikroorgansimene stimulerer immunforsvaret vårt, eller rett og slett overmanner bakterier og virus som ikke er bra for oss. Balansen i normalfloraen kan påvirkes av forurensing, solskader, diett, antibiotika, hudpleie som stripper huden for naturlige fettstoffer, etc. En slik ubalanse kan føre til at de «dårlige» bakteriene får bedre fotfeste og kan gi plager som irritasjon, tørrhet, rødhet eller hudsykdommer. Hudpleie med pre-, pro- og postbiotika søker å bidra til å styrke normalfloraen og holde huden i balanse. Det er ikke veldig mange, kvalitative studier på «biotika» og hud ennå, men det er et interessant felt for forskning.
Korres har som nevnt vært tidlig på ballen med Greek Yoghurt-serien, som inneholder pre- og probiotika-ingredienser som: lactic acid, alpha-glucan oligosaccharide og lactobacillus. Greek Yoghurt Foaming Cleanser er faktisk en av merkets mestselgende produkter internasjonalt, kan Giota Darachani, Head of NPD (ansvarlig for utvikling av nye produkter) hos Korres, fortelle.
Greek Yoghurt er også serien hun anbefaler for sensitiv og fuktfattig hud. For fetere hudtyper anbefaler hun Pomegranate-serien som inneholder salicylic acid og beroligende ingredienser. I tillegg nevner Giota, Activated Charcoal Corrective, sminke som gir dekk og matt resultat og passer spesielt godt til fet hud.
Urter til huden
Av såkalt naturlig hudpleie er Korres en av de merkevarene med mest fokus på forskning. De har kartlagt floraen i Hellas for å finne de beste ingrediensene til sine produkter. «Enhver formel tar utgangspunkt i tradisjonelle, homøopatiske behandlinger», står det på nettsidene deres. Denne tilnærmingen til hudpleie er annerledes enn mange andre merkers, ettersom de ønsker å lete etter nye, naturlige, aktive ingredienser. Dermed baserer ikke Korres seg på de ingrediensene som tradisjonelt sett ansees som de viktigste innenfor hudpleie, som for eksempel: retinol, BHA (salicylic acid), AHA, C-vitamin, osv.. Selv om noen av disse ingrediensene også er inkludert i en rekke av produktene fra Korres, er det sjelden disse som frontes.
Giota Darachani, Head of NPD, forteller:
– Historien til Korres startet i det eldste urteapoteket i Athen. Det var her vi jobbet med naturlige ingredienser for å tilberede de mer enn 3000 urtemedisinene på apoteket, og det er det som er unikt for Korres. Vi kjenner urter ut og inn. Vi vet hvordan de fungerer i kroppen vår som urtemedisiner og på huden vår som "skjønnhetsmedisiner". Vi er besatt av alt fra naturen. Vi er oppdagelsesreisende, forskere og oppdager stadig nye kraftige virkemidler.
Favorittingrediensene er de som er vanskeligst å formulere! Greek Yoghurt-serien er et godt eksempel på det. Å formulere med yoghurt - og dens 4000 levende kulturer - var en av de største utfordringene noensinne! Like viktig som ingrediensene vi valgte, er hundrevis av ingredienser vi bevisst bestemmer oss for å utelate, og det gjør formuleringen mye mer utfordrende!
Korres henter hovedsakelig sine ingredienser fra Hellas og er tilsynelatende tett på sine ingrediensleverandører for å sikre bærekraftig produksjon. Når en ny ingrediens er oppdaget jobbes det ut fra to kriterier: hvor den gror best og hvilke lokalsamfunn som trenger det mest. Korres er opptatt av å støtte lokale, som igjen kultiverer ansvarlig og ivaretar det greske mangfoldet. Denne jobben går under en av de seks laboratoriene, Soil Lab, som Korres har identifisert som viktig i et produkts livsløp.
Deretter vil Extraction Lab sørge for bærekraftig ekstrakter, for deretter å returnere ubrukte planterester til kompostering. Molecular Lab vil så undersøke ekstraktet på cellenivå for å identifisere hvilke fordeler ingrediensen kan ha for huden. Påfølgende lab er Formulation Lab som er et laboratorie ledet av kvinner, som fokuserer på å lage naturlig, trygge og effektive formler, samtidig som disse formlene gjennomgår sikkerhet- og effektivitetstester, før veien går videre til Korres Design Lab der en samling grafiske designer, arkitekter, illustratører, fotografer og kunstnere jobber sammen for å sikre funksjon og skjønnhet i form av forpakning. Recycle Lab er den siste lab’en hos Korres som sørger for at tomme forpakninger får nytt liv som nye forpakninger, kunstverk eller møbler.
Olivenolje til folket
«Rene ingredienser fra et gammelt landskap. Vår unike metode for å samle ingredienser går utover tradisjonell dyrking av mark. Vi høster planter og blomster som har vokst i villmarken i Hellas i tusenvis av år. Denne rike arven gir oss tillit til at alle våre formler er effektive», skriver Korres på sine nettsider.
Akkurat som yoghurt er en del av historien i Hellas og for Korres er det vanskelig å komme unna den ennå eldre olivenoljen. Selve livseliksiren. Olivenolje har vært et gresk skjønnhetsmiddel siden antikken. Kvinner i antikkens Hellas sverget til olivenolje når det gjaldt å ivareta hud og hår, selv antikkens sportsherrer påførte olivenolje for å forhindre dehydrering. Oljen har en sammensetning som er veldig lik menneskers lipider (fettstoffer) og absorberes godt av huden. Pure Greek Olive- serien er derfor en populær serie fra merket som sørger for å holde fuktighet i hud og hår.
Når det kommer til å velge riktige produkter for sin hud, sier Giota Darachani:
– Se etter de produktene som har løfter basert på forskning og som gir synlige resultater basert på klinisk testet effekt av den endelige formelen. Sørg for at produktet bryr seg like mye om huden din, som planeten vår!
En fornuftig tilnærming til «clean beauty»
Korres beskriver seg selv som et «clean beauty» brand. Det må være lov å påpeke at denne beskrivelsen generelt er relativt luftig og overhode ikke regulert. Der er derfor opp til hvert enkelt brand hva de legger i dette. Korres lister blant annet opp en rekke ingredienser de helst unngår i sin formulering på sine nettsider (det er allikevel viktig å nevne at produkter som selges i EU og Norge er strengt regulert og det er derfor ingen grunn til å bekymre seg for “skumle ingredienser”(red.anm). Med unntak av dette er Korres’ tilnærming til «clean beauty» et godt eksempel til etterfølge for en rekke andre merkevarer i denne kategorien. Korres fokuserer på å fremsnakke egne ingredienser, gjør forskning på nye, naturlige ingredienser og strekker seg for å gjøre hele livsløpet til et produkt mer bærekraftig, uten å bruke overdreven skremselspropaganda eller snakke ned andre merker.
Korres er en av de største «naturlige» merkevarene internasjonalt. Om du er på leting etter en merkevare som fokuserer på nyoppdagede, naturlige ingredienser fra Hellas, men ikke er redd for å bruke tradisjonelle, aktive ingredienser i formelen, er Korres definitivt et merke å sjekke ut! I tillegg har de en rekke duft og parfymeprodukter som, om ikke fysisk, i alle fall mentalt kan ta deg til varme og eksotiske landskap i Hellas.
Korres åpnet sin første butikk i Norge på Sandvika Storsenter 9. september 2021 og intervjuet er gjort i den forbindelse.
-
INTERVJU
- 22. apr. 2023 Skjulte skatter hos Norges beste parfymerier
- 12. okt. 2022 Westman Ateliér og kunsten å legge «no makeup-makeup».
- 4. okt. 2021 Fra gresk urteapotek til internasjonal hudpleiefavoritt
- 9. juli 2021 En ny destinasjon for produktnerder
- 1. juli 2021 Intervju med Ema Bihor
- 22. juni 2021 Intervju med Marianne Lund
- 20. mai 2021 Intervju med Sonja Iren Johnsen
- 8. apr. 2021 Intervju med Randi Nestaker
- 25. mars 2021 Intervju med Sofia Josefine Jamsai
- 11. mars 2021 Intervju med Hanne Sundby
- 24. feb. 2021 Intervju med Jeanette Gjerde Olsen
- 11. feb. 2021 En duftreise med Julie Botnen
- 11. des. 2020 Intervju med Julianne Fjørtoft
- 13. nov. 2020 Intervju med Linda Nicolaysen
- 12. nov. 2020 Rutine med Therese Aanonli
- 12. nov. 2020 Intervju med Petra Henriette Rufi Graven
- 12. nov. 2020 Intervju med Trude Laukli
- 1. aug. 2020 Rue Botanics